Маломобільні групи населення – особи, які відчувають труднощі при самостійному пересуванні, одержанні послуги, необхідної інформації або при орієнтуванні у просторі, зокрема особи з інвалідністю, особи з тимчасовим порушенням здоров’я, вагітні жінки, громадяни похилого віку, особи з дитячими візками (п. 16 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»).
Корисні посилання


- Порадник щодо створення доступного середовища для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.
Інформація щодо створення доступного середовища для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення буде корисна для власників, орендаторів, балансоутримувачів об’єктів.
Завантажити Порадник можна за посиланням

- Безбар’єрна мова — це мова, в якій відсутні слова, фрази, що демонструють упереджене, стереотипне або дискримінаційне ставлення до певних людей чи груп. Це мова, яка не відчужує людей — навмисно або ненавмисно. Це мова, принцип якої можна сформувати однією фразою: поважати гідність іншої людини.
Ознайомитися можна за посиланням

- Міністерство розвитку громад та територій України розробило та затвердило Методичні рекомендації щодо забезпечення доступності будівель, приміщень та іншої інфраструктури закладів освіти для маломобільних груп населення. Заклади освіти визначено одним з основних пріоритетів створення безбар’єрного простору у населених пунктах.
Рекомендуємо ознайомитись з посібником за цим посиланням.

- Видавництво «Osnovy Publishing» випустило книжку «Світ без меж» – видання про розмаїття та рівність, що доступно та легкою мовою розповідає про інклюзію. Видання призначене для дітей молодшого шкільного віку. Авторка видання Анастасія Степула – засновниця громадського об’єднання «Happy Today», що займається просвітницькою діяльністю на тему аутизму. Ілюстрації створила Катерина Покладова.Книга стане провідником у світ різноманіття для дітей, а також помічником для дорослих, які іноді ніяковіють від дитячих запитань. За словами авторки, книжку написано таким чином, щоб діалог дитини з дорослим був на рівних. «Дуже важливо поважати питання дітей, які виникатимуть чи не на кожному етапі прочитання книги. Вони можуть здаватися дивними, наївними. Але на них потрібно відповідати, постійно відправляючи дитину до емпатії. Пояснювати, весь час тримаючи в голові вектор на рівність – ми всі рівні і поважливе ставлення до кожного є єдиним можливим», – розповіла Анастасія Степула.
- Міністерство розвитку громад та територій України розробило та затвердило Методичні рекомендації щодо забезпечення доступності будівель, приміщень та іншої інфраструктури закладів освіти для маломобільних груп населення. Заклади освіти визначено одним з основних пріоритетів створення безбар’єрного простору у населених пунктах.
Рекомендуємо ознайомитись з посібником за цим посиланням.

- Успіх будь-якого івенту – у зручності й комфорті його учасників та гостей. Забезпечити це легко, якщо у фокусі підходів і рішень при його організації буде безбар’єрність – починаючи від запрошень і вибору локації до налаштування освітлення, облаштування різних зон і підготовки персоналу.Гайд безбар’єрних подій дає зрозумілі і, що дуже важливо, цілком реальні для втілення поради, як зробити будь-який захід – онлайн або офлайн – з повагою і (!) увагою до всіх його учасників.Гайд безбар’єрних подій створено у межах ініціативи першої леді Олени Зеленської «Без бар’єрів». При підготовці цього гайду використовувались матеріали з «Довідника безбар’єрності» та Альбому безбар’єрних рішень.

- Довідник «Базові навички турботи про себе та інших» буде корисним для людей, які зазнають впливу стресу, себто для всіх нас. Особливо він потрібен, якщо ви спеціаліст служби швидкого реагування (поліція, пожежна, транспортна служба евакуації людей), медичний або соціальний працівник, волонтер, керівник, який надає підтримку працівникам та/або волонтерам.Цей довідник буде вам корисний, якщо ви хочете підтримати рідних та близьких. Ви дізнаєтесь, як застосовувати навичку дбати про себе та як допомогти іншим відчути підтримку.

- Створення безбар’єрного середовища та соціальна інклюзія: світовий досвід для України : аналіт. доп. / [Зубченко С. О., Каплан Ю. Б., Тищенко Ю. А.]. – Київ : НІСД, 2020. – 24 с.Розглянуто актуальні національні практики щодо безбар’єрності та соціальної інклюзії в деяких зарубіжних країнах. Наведено стислу характеристику відповідних програмних документів, окреслено їх загальну методологію, взаємозв’язок із європейськими та міжнародними актами. Здійснено огляд деяких заходів у сферах соціальної, економічної, громадянської, фізичної та цифрової безбар’єрності, а також універсального дизайну інфраструктури, котрі можуть бути апробовані в Україні.Завантажити можна за посиланням.

- Нечепорчук А. Новий освітній простір. Безбар’єрність: інформаційний посібник.- Київ, 2019.- 151 с.Розглянуто умови та принципи інклюзивної освіти та безбар’єрного простору. Мета видання – створення комфортних умов для якісного навчання дітей у «Новій Українській Школі». Приділяється увага проєктуванню класів, навчальних кабінетів, ігрових кімнат, актових та спортивних залів та інших приміщень з урахуванням інклюзивності, створенню умов для медобслуговування та корекційно-розвиткових занять.Завантажити можна за посиланням.

- Посібник «Універсальний дизайн в громаді» охоплює: визначення концепції універсального дизайну та суміжних понять, як то доступність, спеціальний дизайн та розумне пристосування; пояснення принципів універсального дизайну; практичні поради щодо того, як створити громадський простір, інформацію та послуги за принципами універсального дизайну. Видання буде корисним архітекторам, дизайнерам, спеціалістам з комунікації, маркетологам, управлінцям, тим, чия професійна діяльність пов’язана з наданням інформації та сферою послуг.Завантажити буклет у форматі PDF можна за посиланням.