Ігор Колихаєв прийняв присягу міського голови Херсона 27 листопада 2020 року. В цей же день першим документом, який він підписав, стало розпорядження про тимчасове припинення видачі паспортів прив’язки для бажаючих встановити МАФи на території міста. Як результат: хвиля обурення накрила нового очільника відразу ж за привітаннями. А далі було ще цікавіше – вперше в історії Херсона керівник міста відмовився від отримання всіляких надбавок до зарплати, премій, будь-якої матеріальної допомоги і т.д. А свою ставку Колихаєв незмінно передає на благодійність. Але і це ще не все. До Нового року новообраний мер зробив рідному місту черговий подарунок – купив сучасні святкові декорації, встановивши їх перед будівлею міської ради. Завдяки цьому, Херсон отримав свою заслужену порцію уваги як від самих городян, так і гостей міста – пофотографуватися на фоні яскравих інсталяцій люди приходили сотнями щовечора. Зрозуміло, всі куплені прикраси Колихаєв передав на баланс міста.
Трохи більше трьох місяців Ігор Колихаєв управляє містом. Якими стали для нього перші 100 робочих днів; як працюється новому меру і головне – чого чекати херсонцям, міський голова розповів сам.
– Те, як Ви собі уявляли роботу мера, чи сильно відрізняється від того, якою вона виявилася за фактом? Збіглися, так би мовити, очікування з реальністю?
Складно сказати (посміхається). Коли я йшов на вибори, ми з командою опрацьовували кожен крок своєї стратегії. Однак, як виявилося, не знали РЕАЛЬНОГО стану справ у місті. Ми брали за основу цифри по бюджету та інших напрямках з відкритих джерел і публічних звітів чиновників, а в підсумку виявилося, що всі їхні доповіді – звичайне замилювання очей. Насправді, херсонські справи виявилися куди сумніше, ніж я сподівався. Для мене це означає тільки одне: працювати треба ще більше, а команда потрібна ще сильніша.
– За три місяці роботи Ви втратили одного заступника – Владислава Кондратова. Чому так сталося?
Влад очолював один з найскладніших напрямків міського господарства, серце міста – ЖКГ. Ми не киваємо на попередників, але й не говорити про них буде несправедливо. Нам дісталося місто практично без техніки, робочих, і з підприємствами, що дихають на ладан. Як би там не було, але взимку ми дуже старалися, щоб городяни менше відчували на собі погодний дискомфорт. Був «прокол», коли ми опинилися безсилі: прибрали місто від снігу, посипали вулиці сумішшю, а через годину пішов дощ зі снігом, тут же вдарив мороз і поховав усі старання комунальників під льодом. Зробили висновки, виправили помилки, переформатувалися, але… було дуже неприємно, що підвели містян. Владислав Андрійович – хороший виконавець, досвідчений чиновник, але той тягар обов’язків, яким щедро обдаровує посада заступника з ЖКГ, витримати, дійсно, складно. І я вдячний, якщо людина чесно може в цьому зізнатися. Я бажаю Владу удачі, а наша команда йде далі.
– Перед виборами Вам пророкували повну несумісність з новим депутатським корпусом, мовляв, Колихаєву не вдасться вибудувати відносини з такою різношерстною аудиторією. Як складається взаємодія зараз?
Я спочатку говорив, що мене в усіх питаннях цікавить тільки одне: щоб херсонцям стало жити комфортніше. Все інше – деталі та нюанси. Ані партійність, ані політичні пристрасті мене не цікавлять. Я оцінюю людей за професіоналізмом і здатністю бути корисними спільній справі. Для мене немає «поганих» або «хороших» депутатів, я сюди прийшов не друзів заводити і не нове джерело доходів шукати. Моє завдання як кризового менеджера – за 5 років досягти результату, якого городяни не бачили десятиліттями. Тому всі сентименти та істерики треба залишати за стінами міськради. За три місяці ми успішно провели 7 засідань виконавчого комітету, 5 чергових і 1 позачергову сесію, прийняли 138 рішень. Все це вимагає часу і підготовки. І я вдячний секретарю міської ради Галині Луговій за роботу з депутатським корпусом і підготовку сесій. Упевнений, з часом ми все це будемо робити ще оперативніше і максимально злагоджено.
Що стосується взаємин з депутатами, то для мене усі рівні. Я розглядаю будь-які їхні пропозиції, враховую зауваження і побажання, якщо це спрямовано на розвиток Херсона. Розумію, що комусь може здатися, мовляв, я зарядив одне і те саме, але хочу достукатися до кожного: я прийшов на посаду міського голови, щоб при мені місто стало краще, ніж було до. Мені ніколи не подобалася установка попередньої влади: друзям – милосердя, ворогам – закон. Вважаю, ми повинні дотримуватися англійської манери – нехай без постійних союзників або ворогів, але при сталості інтересів рідного міста.
– Свою передвиборну кампанію Ви будували на тому, що успішний бізнесмен, яким Ви є, зможе побудувати і успішне місто. Сьогодні, вже розуміючи обсяги катастрофи, пов’язаної з міським бюджетом, готові підтвердити свою передвиборну установку?
Звісно. Часто кажу це на внутрішніх нарадах із заступниками та керівниками підрозділів: на цьому етапі я ставлюся до міста як до компанії, яка переживає кризу. Обсяги збитків вже не мають значення, важливі тепер лише джерела доходу та контроль за видатковою частиною. Дивіться: бюджет Херсона на 2021 рік прогнозується в сумі трохи більше, ніж 2,7 мільярда гривень. З них витрати на сферу освіти – майже 1,8 мільярди, медицину – 53 мільйони (бо після реформи установи охорони здоров’я утримуються за рахунок Національної служби здоров’я України, місто бере на себе мінімальну фінансову підтримку). У 2021 році на спорт з міського бюджету підуть майже 56 мільйонів гривень, на культуру – більше 126 мільйонів, соціальний захист забере 40,7 млн, ЖКГ «проковтне» майже 335 мільйонів і т.д. Ну, а на залишки, як то кажуть, ні в чому собі не відмовляйте…
А в наших найближчих планах зайнятися ремонтом доріг; відновити освітлення по всьому місту; робити щоденне якісне прибирання вулиць із залученням поливальних машин в тому числі; ремонтувати фасади будівель, осучаснити парки відпочинку, облагородити пляжі та гідропарк, закамуфлювати недобудови і т.д. Заступники вже отримали завдання і займаються підготовчими процесами. Моє завдання – знайти ресурси та кошти реалізувати це все в найкоротші терміни, тому що бюджета міста нам не вистачить ніколи в житті.
І що ще важливо. До сих пір Херсон існував без генерального плану міста. Тож не дивно, що ми в своєму розвитку зупинилися десь у 2006 році. Без цього документа не можна здійснювати планування, забудову, реконструкцію та інші види містобудівного освоєння території. У 2003 році роботу зі створення генплану почали, але кинули, не довівши справу до кінця. І тільки в цьому році ми передбачили гроші на розробку містобудівної документації «Генеральний план міста Херсона». Витратимо 2,3 мільйона з бюджету, але воно того варте.
– Чи плануєте залучати інвестиції?
Це було частиною моєї передвиборчої програми. Сьогодні я дуже багато часу витрачаю на поїздки, переговори і заманювання до нас українських та іноземних партнерів. Якісь домовленості у мене були ще до перемоги на виборах, зараз ми всі ці пропозиції уважно прораховуємо. Тому коли я прошу городян не гнати мене в шию з приголомшливими результатами, то знаю, про що говорю. Ми чекали реалізації цих проєктів десятки років… може, вистачить терпіння почекати ще кілька місяців? За три місяці тут ми провели успішні офіційні переговори з послами Ізраїлю, Італії, представниками німецької компанії з приводу будівництва сміттєпереробного заводу, заручилися підтримкою представників ОБСЄ в нашому регіоні, розглядаємо ряд пропозицій від турецьких партнерів.
Всі наші задумки реалізуються – в цьому немає сумнівів. Просто не треба штовхати в спину і ставити підніжки, – так справа піде швидше.
– Говорячи про «підніжки», Ви маєте на увазі опір політичних опонентів?
Прекрасно розумію, що рішення «почистити» місто від тимчасових споруд і стихійної торгівлі не додало мені доброзичливців. Але якщо ми не надамо вулицям міста пристойний вигляд, з нами ніхто не буде мати справи. Якщо я не долучу стихійну торгівлю в рамки офіційних ринків, ніякі забудовники та інвестори в Херсон не прийдуть. Останній мітинг працівників ринків під стінами міськвиконкому продемонстрував одне: людей навмисно дезінформують. Ніколи в житті я не говорив про те, щоб забрати у когось заробіток. Йшлося про протилежне: дати можливість цей бізнес УЗАКОНИТИ і РОЗВИВАТИ. Навіщо оформляти документи? Щоб потім більше не платити хабарів службам, що «затуляють очі» на порушення. Якщо підприємець платить податки – саме місто його захищає. Ось так ця система тепер працює! По-іншому не буде.
Людей біля мерії обурили мої слова, що я знаю, хто стоїть за цими мітингами. І дарма. Адже це – правда. Потім, в сесійній залі, я бачив, хто з депутатів підходив до представників ринків, як вони спілкувалися і на чому прощалися. Так ось я думаю, що якщо б ці діяльні депутати були справжніми друзями міста, то не стали б влаштовувати такий стрес для городян. Завдання депутата – спілкуватися з виборцями, допомагати вирішувати їхні проблеми, згладжувати конфлікти і непорозуміння. А якщо вони цього не роблять, – значить, переслідують іншу мету. Або самі не до кінця розуміють, які процеси відбуваються в місті.
– Ігор Вікторович, городяни з нетерпінням чекають вирішення питання з транспортом. На що нам тут можна розраховувати?
На сьогоднішній день пасажирськими перевезеннями в межах міста займаються 9 підприємств-перевізників – 2 комунальних та 7 приватних. 40 тролейбусів обслуговують 7 маршрутів, 369 автобусів працюють на 31 маршруті. П’ять теплоходів обслуговують близько 35 000 дачних ділянок у дельті Дніпра. Роками система будувалася так, щоб місто було буквально заручником фірм-перевізників. Ви ж пам’ятаєте ці страйки, коли піднімалася ціна на проїзд? Перевізники застрайкували – і все місто стоїть: ніхто не може ні на роботу дістатися, ні додому поїхати. Будь-яке втручання в свою діяльність «маршрутники» супроводжують страйками, які, в першу чергу, відображаються на містянах. Чи можу я поламати цю всю схему, що називається, через коліно? Абсолютно. Але хто постраждає першим? Правильно – люди. Тому моє бачення вирішення цього питання таке.
Місто почне поступово купувати транспорт у комунальну власність. За кілька років у нас буде один з найбільших автопарків. У Херсоні працюватимуть тільки комунальні перевізники, і городяни перестануть бути заручниками ситуації. Громадський транспорт стабільно працюватиме до 23.00. Процес реалізації цієї задумки ми вже почали.
– Питання на хвору тему… дороги. Зійшов сніг, а з ним і асфальт…
Так і є. Всі наші ями я знаю до єдиної, тому що завжди сам за кермом. Давайте відверто: в Херсоні всі дороги потрібно переробляти. Більш того, магістральні вулиці – розширювати. З тією кількістю транспорту, який припадає на невеликий Херсон, ми скоро будемо жити в пробках, як у мегаполісі. Почнемо дорожню перебудову з проспекту Ушакова. Центральна вулиця – від залізничного вокзалу до набережної – повинна бути ідеальною: покриття, бордюри, тротуари. Від центру будемо рухатися до периферії. У Херсоні 675 вулиць, 262 провулки, 14 площ, 9 проспектів і 6 шосе. Загальна протяжність доріг становить 678 км, з урахуванням доріг сільських і селищних рад – 818 км; протяжність тротуарів і пішохідних доріжок – 848 км. І знову-таки, бюджетними грошима ми це питання не закриємо. Уже все порахували, збираємося залучати інвестиції і сюди. З внутрішньодворовими проїздами вчинимо по-іншому: їх потрібно викладати плиткою. Це – європейська практика, яка себе виправдала. Площа внутрішньодворових проїздів у Херсоні – трохи більше 250 тис.кв.м. Загалом, цифри говорять самі за себе, розслаблятися ніколи.
– Городянам дуже сподобався Ваш настрій зробити повний аудит міського господарства. Для цього була створена навіть ціла структура. На якому етапі зараз ця робота?
Ми закінчили перевіряти департамент ЖКГ. Результати вражають. За підсумками роботи цієї структури тільки за останні 2 роки аудитори виявили фінансові порушення, що призвели до втрат бюджетних коштів на суму понад 12 мільйонів гривень; неефективне використання коштів призвело до втрати 22 600 000 гривень і т.д. Встановлено факти прийняття нераціональних управлінських рішень. Наприклад, укладення договорів на капітальний ремонт ліфтів ще до виготовлення проектно-кошторисної документації, а це 39 договорів на суму 8 млн.грн. Або, наприклад, у кошторис з капітального ремонту ліфтів включали роботи, не передбачені нормативними документами, зате оплатили їх майже 10 мільйонами гривень. Крім цього, виявлено завищення вартості робіт з прибирання вулиць (192 тис.грн); втрати в сумі більш ніж 960 тисяч в результаті придбання непотрібних послуг і т.д. Втрати бюджету в 2020 році через проведення поточного ремонту ліній електропередач зовнішнього освітлення замість заміни світильників склали 435 тисяч гривень, завищення цін на таку послугу як видалення дерев, призвело до втрати 720 тисяч. І це лише мала дещиця! А це ж все наші, міські, гроші, які могли піти на розвиток, благоустрій, інфраструктуру Херсона, розумієте? І це тільки один департамент, і тільки 2 роки його кривої роботи. Прикро за таку безгосподарність. Зрозуміло, всі свої «знахідки» передамо в прокуратуру. Чиновники повинні нести відповідальність за свою недбалість.
– Біля будівлі міськради встановили нові інсталяції, на цей раз на весняну тематику. Знову Ваш подарунок місту?
Роби, що можеш там, де ти є. Тільки своїм прикладом вийде переконати херсонців, що наше місто вартує найкращого. І я від усього серця вдячний городянам, які відгукуються на мої заклики, і роблять наш спільний дім трохи чистіше, коли прибирають біля своїх під’їздів; трохи успішніше, коли чесно платять податки; трохи привітніше, коли просто посміхаються один одному… У нас з’явився шанс стати краще, – і я маю намір його використати.
Записувала Галина Ляшевська